San Francisco

12 augustus 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Woensdag 10 augustus zijn we op weg gegaan naar San Francisco. Een tocht van ongeveer 4 uur, die we ook in die tijd gereden hebben. Tot 100 km voor San Francisco wees de thermometer nog meer dan 30 graden aan. In een keer daalde de temperatuur een heel stuk. We zijn via de Baybridge de stad binnen gereden. Wat een prachtig uitzicht op de zee en op Alcatras. Op weg naar het hotel zijn we 1 weg tegen gekomen die nogal steil omhoog ging. Gelukkig hield Patrick het hoofd koel en zo kwamen we in ons hotel op Lombard street aan en hebben we snel de auto in de parkeergarage bij het hotel gezet. Toen we onze spullen in het hotel gezet hadden en wat te eten hadden gepakt zijn we te voet op weg gegaan naar het meest toeristische deel in Lombard street en naar Fishermans Warf.
De zon deed steeds goed zijn best om er een lekkere temperatuur van te maken, maar dat lukte toch niet. Wat waait het hier. Niet te geloven. Onze fleece vesten zijn niet warm genoeg. Morgen toch maar wat extra laagjes kleren aan trekken.

Donderdag 11 augustus hebben we met de Big Bus (hop on- hop off) een rondrit door de stad gemaakt. We zijn uitgestapt bij de halte waar de Painted Ladies te zien zijn. Leuke, gekleurde huisjes die vaak in televisieseries te zien schijnen te zijn. Daarna verder met de bus richting de Golden gate bridge. Aan de overzijde van de brug zijn we uitgestapt om vervolgens zo ongeveer weg te waaien. Wat een koude wind.  Het uitzicht was prachtig. Vervolgens wilden we weer met de volgende bus terug naar de stad alleen dat was erg moeilijk. Alle bussen zaten steeds vol en er had zich ondertussen een lange rij wachtenden gevormd. En koud, daar in die wind.

Uiteindelijk konden we na ongeveer een uur met de bus terug. Allemaal boze , van de kou verkleumde mensen natuurlijk.

's Avonds was er ook nog een night tour met die bus. We hebben even getwijfeld of we die tour zouden doen, aangezien we het zo koud hadden, maar na even in de hotelkamer opgewarmd te zijn, zijn we toch weer op pad gegaan. Patrick en Tom hebben zich nog een gevoerd, windjack gekocht tegen de kou. Het fleecevest was namelijk niet warm genoeg. De tour liep van de Golden gate bridge naar de Bay bridge en vervolgens naar de overkant van de Bay bridge (Treasure island). Van daar uit had je een prachtig uitzicht op San Francisco by night. We zaten boven in de bus, met 2 vesten aan en een muts op. En nog koud. Maar het uitzicht was het wel waard.

Vrijdag hebben we de hele dag door San Francisco gewandeld. Het was heerlijk weer. Eerst vanuit het hotel naar de Golden Gate bridge. Bij aankomst lag de brug nog helemaal in de mist. Na een uurtje was de mist voor een deel opgetrokken. Heel vreemd om te zien hoe de mist zich steeds verplaatste. Daarna naar Union Square gelopen en even op een terrasje gezeten. Vervolgens naar Chinatown, de cablecars en een park, genaamd Washington Square. In dat park was een heleboel bedrijvigheid van pers, politie, brandweer. Bleek dat een uurtje daarvoor een vrouw een tak op het hoofd had gekregen en met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis was gebracht.

San Francisco is een aparte stad wat het weer betreft. Het ene moment waan je je in een heerlijk weertje en het andere moment krijg je een hele koude wind over je. Dus een winddichte jas is hier geen overbodige luxe.